Pagina's

maandag 13 april 2015

Flockerdeflock... 5 flockfolie tips

Ondertussen maak ik een extra handwerkje bij de deken die besteld is; het resultaat zie je binnenkort!
Ik ben bezig met flocken, wat is dat leuk! Je moet wel secuur zijn, want je wilt natuurlijk niet dat je mooie handwerkje verknoeid wordt. Hier 5 tips hoe je de flockfolie met het beste resultaat kunt bevestigen:
  1. Wanneer je zelf de afbeelding maakt, snij deze dan uit met scherpe mesjes en gebruik een snijmat. Let hierbij op spiegelbeeld, de glimmende kant is de bovenkant en daar bovenop zet je het strijkijzer. De matte kant plakt op de stof.
  2. Zorg dat je stof van te voren gewassen is. Dat biedt de beste 'plakgarantie'.
  3. Zet je strijkijzer niet te heet en de stoomfunctie uit! Zet 'm tussen de twee en de drie bolletjes, dus tussen katoen/linnen en polyester, oftewel tussen de 200 en 150 graden. 170 graden is de beste temperatuur.
  4. Gebruik bakpapier om de flockfolie op de stof te persen (niet strijken!). Pers ongeveer een halve minuut.
  5. Laat afkoelen en herhaal nogmaals. De flockfolie laten afkoelen en dan kun je de beschermlaag verwijderen. Eventueel nog napersen met bakpapier.
..En net zoals met zoveel dingen; maak eerst een proeflapje!


2 opmerkingen:

  1. Ik heb je genomineerd voor de Liebster Award! Neem gauw een kijkje op mijn blog:
    http://casennina.blogspot.be/2015/04/liebster-award.html
    Succes! Ik ben benieuwd naar je verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen